StålmannenProd

Smartare affärsstrategi - ökat kundfokus för Stålmannen

Att "bocka rör" - efter kundens behov

     

Stålmannen Produktion Skåne AB i Vellinge är specialister på rörbockning. Projektet Smart Innovation/Smarta erbjudanden gav vd Magnus Aretjäll ett nytt sätt att se på hur företaget kommunicerar sina erbjudanden till kunderna.

”Vi har gått från att sälja våra tjänster, berätta om våra maskiner – till att fokusera på de värden kunden vill ha och beskriva hur vi kan möta kundens behov. Det är ett nytt sätt att tänka, en ny affärsstrategi. Det har gjort oss vassare och mer intressanta för kunderna. Att ändra säljstrategi är en stor omställning, och det har projektet hjälpt oss med”.

Fördubblad försäljning till viktig kund
Parallellt med arbetet att ändra affärsstrategi blev en av företagets större kunder uppköpta av ett företag med bas i Skottland. Det har inneburit nya internationella kontakter där Stålmannen framgångsrikt etablerat sig som leverantör till det betydligt större företaget i Skottland.

”Vi har kunnat fördubbla vår försäljning till kunden, både tack vare kundens storlek men också för att vi verkligen praktiserar tankarna kring att fokusera på kundens behov, att visa vår flexibilitet och vår förmåga att anpassa oss efter det kunden önskar. Att ’bocka rör’ kanske inte låter så intressant, men att lösa kundens problem, det ger förtroende och fler affärer”.

Stålmannen är inne i en hektisk period och har mycket att göra. Nyanställningar är på gång. Nu tittar man på hur man kan optimera sitt flöde och hitta punkter för ökad effektivisering.

Vill du veta mer om projektet Smart Innovation? Kontakta Frida Tibblin Citron, frida@iucsyd.se, 0761-443381.
Vill du veta mer om Stålmannen Produktion Skåne AB AB? Kontakta Magnus Aretjäll,
magnus@stalmannen.com, 0709-463346