Soecolastbil

Soeco - utmaningsdriven innovation

Socialt och ekologiskt engagemang

Företaget Soeco i Dalby köper upp begagnade möbler och kontorsinredning av hög kvalitet, fräschar upp, renoverar, klär om, bygger om – och levererar i nyskick till sina kunder, framför allt företag men även till det offentliga.

Det snurrar på fort i den stora fastigheten i utkanten av Dalby. Soecos egna lastbilar kommer med upphämtade möbler och åker iväg för att leverera nyrenoverade. Lokalerna rymmer lager, verkstäder och visningsrum där mängder av kontorsmöbleringar är uppställda. Nedan en blick in bland möblerna, och Ola och Tor Sjödin, som tillsammans äger och driver Soeco.

   

Kunden frågar – kan ni göra det här? Det kan vi!
Tor Sjödin, som alltså driver företaget tillsammans med sin bror Ola Sjödin: ”Det finns många som säljer begagnade möbler, men vi är ett fullserviceföretag. Vi klär om, vi lackerar, bygger ihop möbler på ett nytt sätt, vi uppfinner nya former och funktioner. Kunden frågar oss: Kan ni göra det här? Och det kan vi! Vi ställs hela tiden inför nya utmaningar och det stimulerar nytänkande och innovationer. Det är en stor fördel att både Ola och jag har lång erfarenhet av utvecklingsfrågor och teknik”.

De riktigt stora drakarna inom kontorsmöbler, som till exempel Kinnarp, har man inte ambitionen att tävla mot. De har en helt annan inställning till verksamhet och affärer.

Socialt och ekologiskt
Varför namnet Soeco? Soeco står för socialt och ekologiskt. Att ta hand om det som finns i stället för att slänga, är en del av grundtänkandet i företaget. Alltså hållbart, cirkulärt och ekologiskt. Man vill arbeta med bra material av hög kvalitet. Och man vill ta ett socialt ansvar. ”Vi brinner för individen och för att vi som företag på alla sätt ska fungera som en integrerad del i samhället. Vi har flera anställda som tidigare haft svårt för att komma in i det ’normala’ arbetslivet, som fått en chans att vara med i vårt team”.

Kunskap, erfarenhet och innovationskraft
Skicklighet i att ta hand om begagnat, hög servicegrad, hög kvalitet – det är några viktiga faktorer bakom en snabb utveckling och expansion. För tre år sedan omsatte företaget 11 miljoner, nu är man uppe i 22 miljoner och har en budget framåt på 30 miljoner.

En annan viktig faktor är drivkraften, nyfikenheten och innovationskraften som är utmärkande för både Tor och Ola. Hur löser man problemet att hitta bra reservdelar till möbler som inte längre tillverkas? Man tillverkar själv, eller med hjälp av andra. Och man tar till sig ny teknik. Genom IUCs projekt Smart Innovation med 3D-printing fick Tor och Ola ett bättre grepp om vad man kan göra med 3D-printing, och samverkar nu med ett företag som printar reservdelar i plast efter deras beställning. I januari startar en ny omgång av Innovation med 3D-printing - information här.

En utmaning att växa fort
Vilka är utmaningarna framåt? Tor: ”Vi planerar för nyetablering, i första hand i Stockholm. Det är naturligtvis en stor utmaning. Sen är det en utmaning att klara av att växa så fort som vi gör. Vi har en årlig tillväxt på runt 30 procent, och vi är nu 27 anställda. Det kräver bland annat kontinuerlig utbildning av ny personal, inte minst när det gäller vårt tänkesätt, och vårt sätt att jobba”.

www.soeco.se